Skolan

Tänkte berätta lite kort hur skolan fungerar här. Kortfattat så är det mycket tuffare än i Sverige. Varje lektion är cirka 1 timme och 45 minuter lång. Har ingen koll eftersom jag följer klockan när den ringer men tydligen så går vi typ 07.20 till 9.03 första lektionen. Alltså väldigt märkliga tider. Man har 5 minuter på sig att ta sig till sin lektion efter att första klockan ringt. När andra klockan ringer ska man helst vara på plats annars är man försenad och det får man inte vara utan ett bevis på varför man är sen. Man får inte lov att gå på toaletten under lektionen, förutom tre gånger per termin. Bäst att spara dem till något viktigt då alltså.
 
Eftersom man har så pass korta raster och så kort lunch som 20 minuter så hinner man knappt prata med någon. Det är alltså svårt att lära känna nya människor, och oturligt nog så har jag lunch med dem jag inte riktigt vill bli kompisar med... 
 
När vi har läxa så har vi oftast det till dagen efter, eftersom man har samma lektioner varje dag. ALLTING man gör betygsätts. Läraren är skyldig att betygsätta två saker per vecka, i varje ämne. Jag gör alltså 8 betygsavgörande saker i skolan varje vecka! Man håller koll på sitt betyg på nätet, och det går alltså upp och ner varje dag nästan. Betygen sätts i procent, så till exempel så hade jag ett test i engelska i torsdags där jag hade 14/15 rätt, vilket är 93%. Mitt betyg skönk alltså från 100% till 93%. När termninen är slut så får man det betyget som man har då, där 100-90% är A, 90-80% är B och 80-70% är C. Allting under 70% är F. 
 
Kan inte riktigt avgöra vilket system som är lättast men oavsett så tycker jag betydligt bättre om vårt system i Sverige. Där har man tid att prata, äta i lugn och ro och gå på toaletten. Själva skolan är dock svårare, gällande prov, uppsatser och så. Tror jag i alla fall, har ju änsålänge inte haft något stort sådant här.
 
Här är två bilder från min skola, där den ena är hur den ena korridoren ser ut och den andra bilden är vår låånga löjliga dresscode!
 


 
 

Kommentarer
Postat av: Felicity

Åh blir helt avundsjuk på dig, du bor typ 8 mil i från min pappa också :( / Felicity

2012-09-09 @ 22:38:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0